Avem nevoie de date corecte in monitorizare. Sunt prea multe cazuri clare cu alunecari de teren, iar raportul de monitorizare arata ca e totul in regula

Calitatea, „cartoful fierbinte” din orice discutie despre proiectele de constructii locale. Dar ce inseamna ea? Cum anume poate fi asigurata? Ce fel de solutii de control au beneficiarii la dispozitie?

Monitorizarea geotehnica si structurala este una dintre ele. Insa si aceasta activitate trebuie realizata corect, pentru a da rezultatele dorite si pentru a fi o investitie care aduce valoare.

Despre aceste lucruri – si despre existenta sau nu a unei culturi de risc in Romania – ne vorbeste in continuare Mariana Garstea, CEO Sixense Romania si Presedinte al Asociatiei Profesionale pentru Monitorizare Geotehnica si Structurala (APMGS), o organizatie care-si propune sa stabileasca standarde comune pentru aceasta piata.

Mariana Garstea este specialist in monitorizare structurala si geotehnica si expert in solutii pentru transformarea digitala a infrastructurii, cu o experienta de peste 15 ani in industria constructiilor. In prezent, conduce o echipa de specialisti care ofera solutii digitale si expertiza pentru sanatatea structurala a mediului construit, in cadrul companiei Sixense Romania.

 Mai multe detalii gasiti aici: https://www.revistaconstructiilor.eu/index.php/2022/11/01/mariana-garstea-sixense-romania-avem-nevoie-de-date-corecte-in-monitorizare-sunt-prea-multe-cazuri-clare-cu-alunecari-de-teren-iar-raportul-de-monitorizare-arata-ca-e-totul-in-regula/

AR TREBUI SĂ NU PUTEM DEMARA UN PROIECT DE INFRASTRUCTURĂ, DACĂ NU ȘTIM DIN START CÂT VA COSTA EXPLOATAREA ACESTUIA

Intens dezbătut, nivelul de digitalizare a industriei construcțiilor rămâne încă un subiect sensibil. În vreme ce sectorul privat a prins avânt în acest sens, ce se întâmplă cu investițiile din proiectele publice? Cum anume este introdusă digitalizarea și în proiectele de infrastructură?

Despre toate acestea am discutat cu doamna Mariana Garștea, CEO Sixense România, companie care, de peste 11 ani, oferă expertiză și soluții digitale pentru sănătatea structurală a mediului construit local. Cât mai avem până la transformarea digitală a proiectelor? Cum susținem integrarea unor soluții cum ar fi BIM – și în etapa de exploatare a construcțiilor? Ne-a explicat în interviul următor Directorul general al Sixense România.

Mai multe detalii gasiti aici: https://arenaconstruct.ro/mariana-garstea-sixense-romania-ar-trebui-sa-nu-putem-demara-un-proiect-de-infrastructura-daca-nu-stim-din-start-cat-va-costa-exploatarea-acestuia/

 

EXPERȚII ÎN EFECTUL SCHIMBĂRILOR CLIMATICE ASUPRA INFRASTRUCTURII DE TRANSPORT: „AVEM NEVOIE SĂ PROIECTĂM ȘI SĂ CONSTRUIM INFRASTRUCTURA ASTFEL ÎNCÂT «SĂ SE ÎNDOAIE, DAR SĂ NU SE RUPĂ»”

Printre criteriile de care dezvoltarea și întreținerea proiectelor de infrastructură de transport din România ar trebui să țină cont – și-a făcut loc un subiect extrem de important: reziliența la schimbările și șocurile climatice.

Dar ce cuprinde această noțiune? Ce înseamnă ea? De ce trebuie să ne preocupe și cum anume ne asigurăm că o tratăm cu seriozitate? I-am invitat la dialog pe doi dintre actorii-cheie preocupați de acest subiect. Este vorba, pe de o parte, despre Bunafsha Mislimshoeva, Head of International Project Developments la RESALLIENCE by Sixense, birou ce a dezvoltat una dintre soluțiile digitale de top care ajută la colectarea de date și informații în baza cărora să se poată propune strategii coerente de reziliență (soluția este disponibilă în România prin expertiza filialei Sixense România). Și, pe de altă parte, despre Adrian Duță, Vice-președinte al Centrului Euro-Atlantic pentru Reziliență (E-ARC), care funcționează ca o platformă de comunicare între autoritățile publice, spațiul academic, societatea civilă și mediul de afaceri, pentru a construi comunități și, implicit, proiecte de infrastructură de transport mai reziliente.

Am vrut să conectăm experiența specialiștilor internaționali cu know-how-ul local și a rezultat un dialog cu bune practici și pași pe care să-i punem în aplicare în România, pentru a ne alinia standardelor europene referitoare la sănătatea infrastructurii de transport. Mai multe detalii gasiti aici: https://arenaconstruct.ro/expertii-in-efectul-schimbarilor-climatice-asupra-infrastructurii-de-transport-avem-nevoie-sa-proiectam-si-sa-construim-infrastructura-astfel-incat-sa-se-indoaie-dar-sa-nu-se-rupa/

Alunecările de teren produc probleme mari infrastructurii rutiere din județul Suceava: „Alunecările active trebuie monitorizate, puse sub observație – și nu doar vizual, ci cu ajutorul tehnologiei”

Județul Suceava se confruntă cu multe probleme, ca urmare a alunecărilor de teren ce afectează infrastructura de transport. Câteva dintre cele mai recente exemple fiind cel al DN 17B, pe raza Broșteni, respectiv pe raza localității Holda. De ce anume credeți că s-a ajuns în astfel de situații și ce trebuie făcut în continuare?

Punct de vedere – Mariana Garștea, CEO Sixense România, specialist în monitorizare geotehnică și structurală și expert în soluții pentru transformarea digitală a infrastructurii: Din informațiile publice existente în acest moment, înțeleg că este vorba despre o alunecare de teren de pe versant, ce părea inițial minoră și care s-a transformat într-una de mari dimensiuni, de o amploare fără precedent, afectând un drum național de cel puțin zece ani. Tot conform informațiilor disponibile public, în 2015 județul Suceava finaliza inventarierea riscurilor posibile din județ, inclusiv alunecările de teren. Cu siguranță acest proces de inventariere trebuie urmat și de un plan de măsuri. Alunecările active, cu posibil impact asupra infrastructurii rutiere și asupra localităților trebuie monitorizate, puse sub observație – și nu doar vizual, ci cu ajutorul tehnologiei, tocmai ca să nu fim surprinși de alunecarea deja produsă, ci să o putem practic preveni. Fiecare alunecare de teren identificată trebuie evaluată conform metodologiei de specialitate, în baza unei liste întregi de factori de evaluare și de alte informații vitale, cum ar fi, de exemplu, factorul de siguranță și suprafața critică de alunecare. Pornind de la aceste informații esențiale pentru fiecare alunecare de teren, măsurile de intervenție sunt diverse și trebuie adaptate la fiecare situație în parte. Pe deasupra, sistemul de instrumentație pentru monitorizarea alunecării de teren (ce presupune: sistem de colectare, alarmare și data management manual sau automatizat) este absolut obligatoriu. Doar așa autoritățile vor fi în permanență informate și vor putea interveni preventiv, nu doar după producerea alunecării. De altfel, referitor la strategiile posibile pentru a reduce pe viitor vulnerabilitatea și riscul, există mai multe soluții, pe care le gasiti aici: https://glasulsucevei.ro/alunecarile-de-teren-produc-probleme-mari-infrastructurii-rutiere-din-judetul-suceava-alunecarile-active-trebuie-monitorizate-puse-sub-observatie-si-nu-doar-vizual-ci-cu-ajutorul/

Opinia specialistului despre alunecările de teren din județul Suceava și posibile soluții

 

Județul Suceava pare a fi una dintre zonele foarte sensibile în fața riscurilor provocate de alunecările de teren. Cum ar trebui acționat la nivel de autorități pentru a stopa această problemă?

Primul pas pentru stabilirea strategiilor adecvate de prevenire, reducere, management și atenuare a riscurilor – este evaluarea pericolului, a vulnerabilității și a riscului de alunecare de teren, ceea ce privește atât victimele, cât și pierderile economice deopotrivă.

Conform informațiilor disponibile public, contractul pentru a doua inventariere a alunecărilor de teren în județul Suceava, după cea din 2015, a fost semnat la sfârșitul anului 2021.

Ca reper de bune practici, această mapare a alunecărilor de teren trebuie însoțită și de un plan foarte bine pus la punct de monitorizare, cu tehnologii de ultimă oră, precum și cu un sistem de alarmare în acest sens. Evaluarea riscurilor ar trebui să aibă ca rezultat numărul de persoane afectate și costul pagubelor cauzate de apariția fenomenului studiat. La fel, fiecare proiect de dezvoltare din județ trebuie să țină cont de aceste informații, să își adapteze proiectul la situația din teren, nu invers. Pagubele pot fi catastrofale, atât umane, cât și financiare.

Mai multe detalii gasiti aici: https://www.svnews.ro/opinia-specialistului-despre-alunecarile-de-teren-din-judetul-suceava-si-posibile-solutii/283422/

 

Prevederile Noului Cod al Construcțiilor: o șansă la calitate pentru proiectele de real estate și infrastructură din România. Interviu cu Mariana Garștea, CEO Sixense România

Noul Cod al Amenajării Teritoriului, Urbanismului și Construcțiilor este un subiect despre care se discută aprins în ultima perioadă. Cu ce schimbări importante vine acesta? Ce efecte ar putea produce el? Cum se traduc ele pentru investitori și dezvoltatori? Am discutat despre toate acestea cu Mariana Garștea, CEO Sixense România și specialist în monitorizarea geotehnică și structurală. Mariana conduce una dintre companiile cu expertiză de top în ce privește sănătatea structurală a mediului construit, mai exact protejarea proiectelor în fața riscurilor și prelungirea duratei de viață a acestora prin soluții digitale personalizate și inovatoare. Iată ce a punctat.

În ultimul an, s-a discutat public foarte mult despre Noul Cod al Amenajării Teritoriului, Urbanismului și Construcțiilor și despre schimbările care urmează să-i fie aduse. Cu ce ați remarcat că vine diferit acesta și cum vor schimba noile prevederi industria și modul în care sunt realizate proiectele din real estate?

Mai multe detalii gasiti aici:https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/real-estate-constructii/prevederile-noului-cod-al-constructiilor-o-sansa-la-calitate-pentru-proiectele-de-real-estate-si-infrastructura-din-romania-interviu-cu-mariana-garstea-ceo-sixense-romania-20612593

SIXENSE: Impactul schimbarilor climatice asupra infrastructurii de transport. Este pregatita Romania?

Poate nicicand nu am vazut cu totii mai clar decat anul acesta socurile climatice prin care trecem. A fost o vara torida, in care caldura excesiva a pus presiune pe infrastructura de transport locala si, uneori, a facut-o complet nefunctionala.

Este evident ca ne pregatim pentru schimbari climatice din ce in ce mai mari. Toate acestea nu pot decat sa lase urme grave si sa erodeze, incetul cu incetul, o infrastructura care nu este inca suficient de pregatita in fata riscurilor de acest tip.

Ce este de facut, mai ales in contextul in care, de ani de zile, Banca Mondiala si Uniunea Europeana cer Romaniei sa imbunatateasca urgent rezilienta infrastructurii de transport la dezastre si schimbari climatice? Ne povesteste Karim Selouane, fondator al unei solutii digitale revolutionare ce ajuta la planificarea unei strategii coerente si eficiente de adaptare a infrastructurii de transport in fata riscurilor climatice.

Mai multe detalii gasiti aici: https://www.revistaconstructiilor.eu/index.php/2021/09/01/sixense-impactul-schimbarilor-climatice-asupra-infrastructurii-de-transport-este-pregatita-romania/

REZILIENȚA INFRASTRUCTURII DE TRANSPORT, SUBIECTUL CE TREBUIE PUS URGENT PE AGENDA ROMÂNIEI. CUM NE PREGĂTIM?

Interviu cu Mariana Garștea, CEO Sixense România

Un subiect important începe să ocupe tot mai mult loc în spațiul public de la noi: ce este de făcut pentru a îmbunătăți reziliența infrastructurii de transport? Unde suntem, ca țară, în ce privește vulnerabilitatea acesteia? Care sunt pașii pe care îi putem face pentru a avea o infrastructură mult mai rezistentă, cu o capacitate de adaptare ridicată în fața șocurilor climatice, ce reprezintă un fenomen tot mai des întâlnit la scară largă?

Un punct de vedere pe toate aceste problematici a oferit în continuare Mariana Garștea, CEO Sixense România, specialist în monitorizare structurală și geotehnică și în soluții pentru transformarea digitală a infrastructurii aici : https://arenaconstruct.ro/rezilienta-infrastructurii-de-transport-subiectul-ce-trebuie-pus-urgent-pe-agenda-romaniei-cum-ne-pregatim/

SIXENSE: Monitorizarea structurala si geotehnica automatizata pentru tunelurile rutiere si feroviare. Beneficii.

Monitorizarea structurala si geotehnica a infrastructurii tunelurilor este o sarcina foarte complexa. Aceasta poate fi in general definita ca un act coordonat de achizitie, prelucrare, comunicare si arhivare a informatiilor despre actiunile asupra unei structuri si / sau efectele actiunii asupra unei structuri intr-o anumita perioada de timp.

Pentru a gestiona corect functionarea si intretinerea tunelurilor, intregul sistem de monitorizare trebuie sa fie eficient. In ultimii ani, sistemele traditionale de monitorizare a tunelurilor au devenit neputincioase in fata unor cantitati uriase de date, pe masura ce numarul tunelurilor si al senzorilor de monitorizare creste.

 Mai multe detalii gasiti aici: https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/real-estate-constructii/mariana-garstea-specialist-monitorizare-geotehnica-structurala-tunelurile-rutiere-feroviare-romania-nevoie-know-how-cel-inalt-nivel-raspunde-nivelului-risc-cazul-acestor-proiecte-20280498

 

De ce ar trebui să ne pese tuturor de starea infrastructurii din România

Am crescut în Republica Moldova, într-un sat din raionul Orhei și am avut o copilărie frumoasă, genul despre care astăzi pare că citești doar în cărți.

Îmi aduc aminte că multe veri la rând mergeam cu bobocii de gâscă și cu o sacoșă mare de cărți până spre digurile râului Cula, la vreo 400 de metri de casă. Nu departe, se înălța și singurul pod din zonă care traversa râul. Când a fost construit acel pod – nu știu nici în prezent, însă îmi era adăpost la fiecare ploaie, mie și bobocilor mei de gâscă.

Mai multe detalii gasiti aici:https://republica.ro/de-ce-ar-trebui-sa-ne-pese-tuturor-de-starea-infrastructurii-din-romania

Specialist, despre proiectul de metrou de la Cluj-Napoca: Infrastructura de transport subterană va crea noi oportunități economice pentru un centru urban cum este Clujul

Proiectul unei linii de metrou la Cluj-Napoca, lansat de primarul Emil Boc, este considerat o prioritate a administrației locale, având scopul de a decongestiona traficul din oraș. Un astfel de proiect presupune lucrări vaste, costurile unei astfel de investiții fiind estimate la un milliard de euro.

Mariana Garștea, CEO SIXENSE România, companie care oferă tehnologii de instrumentare și monitorizare a riscurilor structurale și geotehnice asociate șantierelor, precum și inginerie specializată pentru diagnosticarea, protecția și întreținerea activelor (asset management) și platforme informatice digitale, a acordat un interviu pentru Cluj24.ro despre ce presupune proiectul liniei de metrou din Cluj-Napoca.

De precizat că firma este parte din SIXENSE GROUP, lider mondial în domeniu, prezentă în România din 2009.

Printre proiectele din portofoliul SIXENSE România se numără prima secțiune – linia de Metrou 5 București (monitorizare geotehnică și structurală), tunelele Daneș și Sighișoara (monitorizare geotehnică și structurală feroviară), linia de metrou 4 București (monitorizare structurală în exploatare), pod nou Agigea (monitorizare structurală în exploatare), Țiriac Tower, Ana Tower, Green Court C (monitorizare geotehnică și structurală).

Mai multe detalii gasiti aici: https://cluj24.ro/exclusiv-specialist-despre-proiectul-de-metrou-de-la-cluj-napoca-infrastructura-de-transport-subterana-va-crea-noi-oportunitati-economice-pentru-un-centru-urban-cum-este-clujul-27459.html

Interviu cu CEO-ul companiei care se luptă să digitalizeze statul: Nu se mai pierd informații, nu se mai caută hârtii

Monitorizarea lucrărilor de construcții în timp poate să prevină incidente care ar putea pune în pericol construcția în sine sau chiar vieți omenești și să eficientizeze bugetele investitorilor, deoarece nu se mai “scapă” date, nu se mai pierd prin hârtii și prin birouri și nu mai intervin erori umane grave, consideră Mariana Garștea, CEO al companiei Sixense România, care încearcă să aducă tehnologia inclusiv în relația cu autoritățile publice din construcții.

“Introducerea tehnologiei este un pas necesar în zona de construcții publice, în general, și de monitorizare și asset management în particular, din care avem cu toții numai de câștigat. Nu se mai pierd informații, nu se mai caută hârtii, nu se mai pierde timp valoros în integrarea părților multiple din proiect, nu se mai pierd bugete investite în moduri și zone care nu aduc maximum de plus valoare pe termen mediu și lung. Se anticipează riscuri și se poate interveni în gestionarea lor în mod proactiv, ceea ce salvează resurse financiare și umane și chiar vieți omenești, versus atitudinea reactivă (după o alunecare de teren, după surparea unui versant)”, spune Mariana Garștea

Ea adaugă că: https://www.wall-street.ro/articol/Real-Estate/259865/interviu-ceo-sixense-constructii-mariana-garstea-se-lupta-sa-digitalizeze-statul.html#gref

Monitorizarea comportării în timp a construcțiilor, un instrument la dispoziția autorităților și dezvoltatorilor

Deși serviciile de urmărire a construcțiilor în timpul exploatării pot reduce cu până la 30% costurile de intreținere, iar implementarea acestora este obligatorie prin lege pentru orice tip de construcție, cu excepția P+1, ele nu au fost adoptate încă pe scară largă, fie dintr-o lipsă de stăpânire a informațiilor în industrie, fie din comoditatea ascunsă în spatele unui „merge și-așa“. Ca urmare, este mai degrabă în sarcina și controlul beneficiarilor să fie direct interesați de aceste informații și instrumente de verificare, punctează Mariana Garștea, CEO al companiei SIXENSE România și SEE, lider la nivel internațional în dezvoltarea de soluții de monitorizare în timp a construcțiilor, care luptă de mai bine de zece ani să formeze piața autohtonă. Rezultatele însă încep să se observe, portofoliul companiei fiind îmbogățit deja cu proiecte locale precum magistrale de metrou, poduri, tuneluri feroviare, clădiri mari de birouri sau centre comerciale.

Mai multe detalii gasiti aici: https://traficmedia.ro/monitorizarea-comportarii-in-timp-a-constructiilor-un-instrument-la-dispozitia-autoritatilor-si-dezvoltatorilor/

Poduri în stare nesatisfăcătoare? Ce se poate face pentru a avea o infrastructură de transport funcțională și durabilă

Interviu cu Mariana Garștea, CEO Sixense România

Nivelul de dezvoltare socio-economică al unei țări este puternic influențat de nivelul de dezvoltare al infrastructurii sale de transport. Știm deja despre planurile de construire și de reabilitare pentru mai multe poduri importante de peste Prut, la fel cum este un fapt binecunoscut acela că multe alte poduri de peste tot din țară au nevoie să fie aduse la o stare de funcționare considerată bună, conform statisticilor oferite chiar de Administrația de Stat a Drumurilor.

Ce se face pentru a menține, în urma dezvoltărilor și intervențiilor punctuale, o stare de exploatare corespunzătoare? Care sunt soluțiile tehnice pe care autoritățile le au la dispoziție?

Despre toate acestea ne explică pe larg Mariana Garștea, Directorul General al companiei Sixense România și un expert în sănătatea structurală a mediului construit aici : https://www.zdg.md/interviuri/poduri-in-stare-nesatisfacatoare-ce-se-poate-face-pentru-a-avea-o-infrastructura-de-transport-functionala-si-durabila/